onsdag 13. mai 2009

Hvordan jobber jeg med målene i PTF

Målene i PTF jobber jeg med på mange ulike måte. Når man har så mye teori om barn/unge og deres utvikling vil alle av de målene vi har i PTF falle seg naturlig. Vi vet hvordan vi skal være og hvordan vi skal snakke med barn. Måelene som er rettet til meg som BUA, handler jo mye om blant annet kommunikasjon, deltagesle, initiativ, planlegging og for ikke glemme veiledning i for eksempel konflikter.
Dette er mål som er en selvfølge for meg når jeg intresserer med så mye for barn som jeg gjør. Det å være en god oppservatør, en som lytter, viser interesse og omsorg er viktig og om man har slike evner og egenskaper blant barn vil disse målene vi har i PTF falle naturlig! :) jeg har ikke en måte jeg jobber med målene på, men jeg passer alltid på at jeg er meg selv og at jeg har mitt fokus hos barna! :)

Aktiviteten på praksisen:

Jeg har hatt en tur dag på SFO som den siste aktiviteten på praksisen. vi skulle gå tur til en oark like ved skolen for å grille og kose oss. vi måtte planlegge en del, vi sendte ut melding til foreldrene om at vi skulle på tur og hva barna skulle ha på seg og ha med seg. turen gikk kjempe fint, alt gikk etter planen og vi grillet og lekte masse ulike leker. Det gikk helt fint å gå til parken også Jeg gikk foran og Alexandra bak. barna gikk 2 og 2 og det var ikke noe problem når vi krysset trafikken. vi dro kl 1 og avsluttet aktiviteten og var tilbake på skolen igjen halv 4. Det var en veldig bra dag :)

Prøveeksamen:
jeg synes prøve eksamen gikk veldig greit. Vi har jo gjort det en gang før og det var mye bedre å jobbe med det nå enn sist siden jeg nå viste hvordan jeg skulle jobbe med målene jeg fikk. Jeg valgte jo samarbeid og fellesskap som hoved tema og det var jo temaer jeg liker å som var lett å finne ulike aktiviteter man kan ha som fremmer temaet. Når jeg kom opp hadde jeg alt planlagt og forbredt meg godt. dette er en stor fordel og det var vedlig gøy å få vist fram det man har jobbet så mye med. Dette med å finne mål er ikke så vanskelig så lenge du er i gang. Etter jeg hadde valgt målene jeg skulle finne leste jeg kapitlene og satt meg inn i stoffet slik at jeg kunne finne en passende aktivitet. Jeg er veldig fornøyd med måten jeg jobbet på og resultatet :)

1 kommentar:

Anne Marit sa...

Ja det er viktig å være godt forberedt. Du bruker erfaringene dine fra praksis veldig fint inn i prøeven din. Det gjør at prøven blir "ekte" og vi ser at dette kan du og du viser sammenhengen mellom teori og praksis. Lykke til videre.