tirsdag 24. mars 2009

Erfarfing PTF 24 mars :D

I dag på PTF var jeg med på å observere en av lærerne som skulle vurdere elevene i alfabetet.
Hun hadde et ark hvor alle boksatevene fra A til Å så pekte hun på bokstavene så skulle eleven som kom inn svare. Dette var en vurdering lærene trengte for å se hvordan læringen deres har vært til nå i alfabetet.

Jeg satt å hørte på og elevene var så flinke, det var nesten ingen som ikke greide det, og om det var noen så var det bare 1 eller 2 feil. Det jeg synes var litt interessant var å se at de få som gjorde feil gjorde den samme feilen, de sa at G var D. Det at jeg fikk lov til å være med på å observere en sånn vurdering var veldig spennende, for jeg har jo hvert der når de har jobbet med bokstaver og da så jeg hvos bra de faktisk har lært det.

Måter de har jobbet med bokstaver på er at de har hatt en bokstav de jobber med hver uke. (noe de kaller ukas bokstav) Når det har bokstaver så får de hester hvor de trener på hvordan man skriver den og ulike oppgaver som har med den bokstaven å gjøre. De har variert veldig når det gjelder måter å jobbe med den boksaven som er ukens bokstav, en dag har de hefter, en annen dag lager de for eksempel bokstaven i plastalina.
En annen ting jeg observerte mens jeg var på PTF i dag, var en gutt som viste selvhevdelse i lek. han spurte om han kunne være med å leke med biler, og fikk ikke noe svar av de andre gutta. så gikk han å tok en bil og sa : " hei dere, denne bilden her skal kjøre oppe fjellet og kapprese med andre blier". dette fanget fort interesse hos gutta hvor de skulle være med på dette reset.
-Det var veldig interessant å se dette som vi har lært så mye om på skolen faktisk skje ute på praksisen. Dette var en veldig fin og lærerik dag på PTF. :D

3 kommentarer:

Anette sa...

Hei Marthe
Forstår godt at dette har vært en spennende og lærerik dag!

Flott og interessant å lese om dine erfaringer :-) Gleder meg til å følge med videre.

Tine sa...

Jeg jobbet på skole i fjor og jeg kjenner igjen mye av det du sier. morsomste er når man virkelig kjenner igjen ting og bare hey, dette lærte vi faktisk om forrige uke. ikke så waiste alikevel... :P skriver det her, men synes også aktiviteten din/deres høres gøy og etter du har fortalt liker vel barna det å ;)

kardeg sa...

marthemor! du er kjempe flink til å skrive. oversiktlig og godt forklart. det virker som du er en flink observatør<3