onsdag 18. mars 2009

Sosial kompetanse :)


vi har jobbet med sosial kompetanse nå en stund på skolen. Dette synes jeg er veldig interessant! Jeg har lært blant annet de 7 ferdighetene: empati, selvhevdelse, selvkontroll, samarbeids ferdigheter, ansvarlighet, prososiale handlinger, lek, glede og humor.

Jeg har også lært hvordan amn gjør seg interessant i lek, noe som har å gjøre med selvhevdelse. eksempel på dette er om barna leker noe som pokemon og du kommer bort å spør om å være med å de sier nei, må du gjøre deg interessang for de andre barna ved å for eksempel si at "jeg kan jo være balbasar, og vi kan jo vinne masse sammen" Dette gjør at de andre barna kanksje tenker at det er greit at man blir med!


sosial kompetanse er et veldig interessant tema og det er så mye, men man tenker ofte når man hører ordet "sosial kompetanse" at det er evnen til å være sosial og kunne være med andre, og det er jo det, men også veldig mye mer! Jeg viste blant annet ikke dette med prososiale handlinger eller at sosial kompetanse defineres som den kunnskapen, de ferdigheter og holdingne man har i en sosial samenheng. Dette er veldig interessant! :D

1 kommentar:

Tine sa...

Yeah Marthe, du kunne alle ;) Du skriver veldig bra!